Morskie Oko

Odsłony: 3464

Morskie Oko to najczęściej odwiedzane miejsce Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Otoczone jest jednymi z najwyższych szczytów Tatr, z Rysami (2499 m n.p.m.) włącznie. Jest to baza startowa na szlaki na Rysy, Przełęcz pod Chłopkiem (2307 m.n.p.m.), do Dol. Pięciu Stawów Polskich przez Szpiglasową Przełęcz (2010 m.n.p.m) oraz do Dol. Pięciu Stawów Polskich przez Świstową Czubę 1763 m.n.p.m.
Jest to kultowe miejsce, do którego każdy Turysta, musi chociaż raz odwiedzić. Latem w dzień, bez względu na pogodę szlak do Morskiego Oka przemierzają tysiące ludzi. Ja osobiście proponuję odwiedzenie tego miejsca, krótko przed zmierzchem, budzi się wtedy cała zwierzyna żyjąca wokół Morskiego Oka. Zgodnie z wytycznymi TPN, nie można przesadzać z porą zwiedzania - zabronione jest nocne chodzenie po górach, można wtedy spotkać na szlaku króla Tatr niedźwiedzia.
Morskie Oko inaczej jest odbierane w zależności od pory roku. inaczej wygląda w słoneczny dzień, a inaczej w pochmurny. Zawsze jest magiczne, urokliwe.
Wejście na szlak do Morskiego Oka znajduje się przy parkingu na Palenicy Białczańskiej. (W przypadku zapełnienia parkingu, samochód musimy pozostawić poza drogą dojazdową, w okolicach przejścia granicznego.)
Przed nami ok. 8km spaceru asfaltową drogą dochodzącą do schroniska. Po przejściu 1/3 drogi dochodzimy do Wodogrzmotów Mickiewicza, w tym miejscu przepływa huczący potok z Dol. Roztoki. Znajduje się tu rozwidlenie szlaków, w prawo odchodzi szlak do Dol. Pięciu Stawów.
Nasz szlak prowadzi dalej prosto, dochodzimy do dużego parkingu Włosienica (tutaj do lat 80 istniał parking , do którego można było dojechać). Zostało nam jeszcze ok 1,5km
Na tym odcinku zimą uważamy na schodzące lawiny. Trasa zimowa nieznacznie odbija w lewo, omijamy lawinisko. Dochodzimy do Morskiego Oka. Przed nami rozpościera się panorama najwyższych szczytów okalających gór. Możemy obejść dookoła Morskie Oko, możemy wejść nad Czarny Staw pod Rysami lub po prostu usiąść i chłonąć widoki.